معرفی رشته

 معرفی رشته و گروه

گروه مکانیک، فعالیت خود را از سال 1365 و قبل از تأسیس دانشکده فنی و مهندسی با پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی شاخه‌های اتومبیل و خودرو آغاز کرد. با افزایش تعداد دانشجویان، دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام شهرری در سال 1378 تأسیس شد. در حال حاضر، گروه مهندسی مکانیک در مقاطع کاردانی ناپیوسته صنایع اتومبیل، کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته (مکانیک خودرو و تأسیسات حرارتی و برودتی)، کارشناسی (مهندسی مکانیک)، کارشناسی ارشد (طراحی کاربردی و تبدیل انرژی) و دکتری (تبدیل انرژی) دانشجو میپذیرد. گروه مکانیک تاکنون اقدام به تربیت بیش از 5 هزار دانش‌آموخته نموده است و در حال حاضر بیش از 1500 دانشجوی مشغول به تحصیل دارد. انجمن علمی مهندسی مکانیک با هدف ساماندهی فعالیت‌های علمی–فرهنگی دانشجویان، فعال بوده است. در صورت فراهم شدن مقدمات لازم تأسیس مرکز تحقیقات و برگزاری کنفرانس‌های علمی نیز از اهداف این گروه خواهد بود.

  • معرفی رشته مکانیک خودرو ( کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته):

گرایش خودرو یکی از زیرشاخه‌های رشته مهندسی مکانیک بوده که به مطالعه خودرو و مباحث مرتبط با آن می‌پردازد. این رشته در مقطع کاردانی با عنوان کاردانی پیوسته مکانیک خودرو و در مقطع کارشناسی با عنوان مهندسی تکنولوژی مکانیک خودرو ارائه می‌شود و فارغ‌التحصیلان فنی و حرفه‌ای، کار و دانش و دارندگان مدرک پیش‌دانشگاهی می‌توانند در مقطع کاردانی آن به تحصیل بپردازند. هدف از این رشته، آشنایی دانشجویان با اجزای مختلف خودرو، نحوه طراحی و کارکرد آن، تکنولوژی‌های نوین در زمینه خودرو و نحوه عیب‌یابی و تعمیر می‌باشد. در این رشته بر دروس عملی تأکید فراوانی شده و برای تمامی بخش‌های خودرو، کارگاه‌هایی ارائه گردیده است. در ضمن دروس اصلی و پایه‌ای مهندسی مکانیک نیز به دانشجویان ارائه می‌گردد تا به کمک آن، نحوه طراحی و کارکرد خودرو به شکل بهتری درک گردد. در طول دوره کاردانی، دانشجویان علاوه بر دروس عمومی و علوم پایه، دروس تئوری بخش‌های مختلف خودرو، دروس پایه مهندسی مکانیک، 7 کارگاه خودرو و 3 آزمایشگاه تخصصی را می‌بایست بگذرانند. برای دانشجویان این دوره پس از فارغ‌التحصیلی این امکان فراهم است که در کارخانجات خودروسازی و صنایع مرتبط با آن و یا شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات پس از فروش مشغول به کار گردند. در ضمن این دانشجویان می‌توانند در مقطع کارشناسی ناپیوسته شاخه‌های مختلف رشته مهندسی مکانیک از جمله مهندسی تکنولوژی مکانیک خودرو نیز ادامه تحصیل دهند. تفاوت رشته کاردانی پیوسته مکانیک خودرو و کاردانی ناپیوسته صنایع اتومبیل در این است که در رشته مکانیک خودرو بیشتر بر بهره‌برداری و تعمیر خودرو تاکید شده، اما در رشته صنایع اتومبیل بیشتر مباحث طراحی و ساخت خودرو مد نظر می‌باشد.

 

  • معرفی رشته تأسیسات حرارتی و برودتی (کارشناسی ناپیوسته):

تأسیسات حرارتی و برودتی در ساختمان‌های آموزشی، مسکونی، صنعتی و غیره آرامش و رفاه ساکنان را فراهم می‌کنند. همچنین سرمایش و انجماد و گرمایش خانگی و صنعتی از جمله تخصص‌های دانش‌آموختگان این رشته است. از فارغ‌التحصیلان این رشته موارد زیر انتظار می‌رود:

  1. طراحی و محاسبه انواع سامانه‌های تهویه مطبوع، تبرید و سردخانه
  2. مدیریت، اجرا و بهره‌برداری از انواع سامانه‌های تهویه مطبوع، تبرید و سردخانه

دروس تخصصی این رشته عبارت‌اند از:

برق تأسیسات، تجهیزات حرارتی و برودتی، زبان تخصصی، طراحی به کمک نرم‌افزارهای تأسیسات، طراحی سامانه‌های تهویه مطبوع با پروژه، طراحی سامانه‌های تبرید و سردخانه با پروژه،کارآموزی، کاربرد انرژی‌های تجدید پذیر در تأسیسات، کارگاه برق تأسیسات، کارگاه تبرید و سردخانه، کارگاه تهویه مطبوع، کنترل‌های تأسیسات، مدیریت بهره‌وری انرژی در تأسیسات، مواد و مصالح در تأسیسات حرارتی و برودتی، نقشه‌کشی تأسیسات برودتی به کمک رایانه، پروژه.

 

 

  • معرفی مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک

در ابتدا رشته مهندسی مکانیک دارای سه گرایش «طراحی جامدات ، حرارت و سیالات و ساخت و تولید» در مقطع لیسانس بوده است، اما امروزه این گرایش‎ها همگی تحت عنوان رشته مهندسی مکانیک نامیده می‎شوند و دانشجویان بر حسب علاقمندی خود دروس مرتبط با هر شاخه را انتخاب می‎کنند.

در گرایش مکانیک طراحی جامدات، هدف تربیت آزمایشگاهی متخصصانی است که بتوانند در مراکز تولید و کارخانه‌ها اجزاء و مکانیزم ماشین‌آلات مختلف را طراحی کنند. دروس این دوره شامل دروس نظری، آزمایشگاهی، کارگاه و پروژه و کارآموزی است. فارغ‌التحصیلان می‌توانند در کارخانجات مختلف نظیر خودروسازی ، صنایع نفت، ذوب فلزات و صنایع غذایی و غیره مشغول شوند و برای این دوره امکان ادامه تحصیل تا سطح کارشناسی ارشد و دکتری در داخل یا خارج از کشور وجود دارد. در این رشته زمینه اشتغال و بازارکار خوب وجود دارد و مطالب ارائه شده در طول تحصیل برای دانشجویان محسوس و قابل لمس است.

در گرایش مکانیک حرارت و سیالات به کاربردن علوم و تکنولوژی مربوط جهت طرح و محاسبه اجزاء سیستمهایی که اساس کار آنها مبتنی بر تبدیل انرژی، انتقال حرارت و جرم است به متخصصان کارآیی لازم را می‌دهد و آنها را جهت فعالیت در صنایع مختلف مکانیک در رشته حرارت و سیالات (نظیر مولدهای حرارتی، انتقال سیال نیروگاههای آبی، موتورهای احتراقی و ...) آماده می‌سازد. فارغ‌التحصیلان این دوره قادر به طراحی و محاسبه اجزا و سیستمها در بخشهای عمده‌ای از صنایع نظیر صنایع خودروسازی، نیروگاه‌های حرارتی و آبی، صنایع غذایی، نفت، ذوب فلزات و غیره هستند.

هدف، در گرایش مکانیک ساخت و تولید، تربیت کارشناسانی است که با به کاربردن تکنولوژی مربوط به ابزارسازی، ریخته‌گری ، جوشکاری، فرم دادن فلزات ، طرح کارگاه یا کارخانه‌های تولیدی آماده کار در زمینه ساخت و تولید ماشین‌آلات صنایع (کشاورزی ، نظامی، ماشین‌سازی، ابزارسازی ، خودروسازی و ... ) باشند. فارغ‌التحصیلان این دوره قادر خواهند بود در صنایعی مانند ماشین‌سازی، ابزارسازی، خودروسازی ، صنایع کشاورزی، صنایع هوایی و تسلیحاتی به ساخت و تولیدی ماشین‌آلات، طراحی کارگاه و یا کارخانه تولیدی بپردازند و نظارت و بهره‌برداری و اجرای صحیح طرحها را عهده‌دار شوند. داوطلبان این رشته باید در دروس ریاضی، فیزیک و مکانیک از آگاهی کافی برخوردار باشند.

فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی می‌توانند تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در داخل یا خارج از کشور ادامه تحصیل دهند. داوطلبان این رشته باید در دروس ریاضی و فیزیک تسلط داشته و با یک زبان خارجی آشنا باشند. برای ادامه تحصیل دانش‎آموختگان در همین دانشگاه، امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی میسر می‌باشد. در دوره کارشناسی ارشد 32 واحد و در دوره دکترا 48 واحد درسی ارائه می‌گردد. گرایش‏های موجود کارشناسی ارشد مهندسی‌ مکانیک در واحد یادگار امام،‌‌ “طراحی‌ کاربردی‌” و “تبدیل انرژی”  است و تنها گرایش موجود در مقطع دکتری، “تبدیل انرژی”  می‌باشد.

  • معرفی گرایش کارشناسی ارشد طراحی کاربردی

گرایش طراحی کاربردی به بررسی انواع نیروها، حرکت‌ها و تأثیر آنها بر اجزاء مختلف ماشین میپردازد. در واقع مهندس طراحی جامدات با توجه به نیازهای جامعه، دستگاه‏ها و ماشینهای مختلف را طراحی میکند. مهندس‌ طراح‌ جامدات‌ باید تمامی‌ نیروها و گشتاورهایی‌ را که‌ به‌ هر عضو ماشین‌ وارد می‌شود بررسی‌ کرده‌ و بهترین‌ حالت‌ قطعه‌ مورد نظر را برای‌ تمامی‌ آن‌ نیروها و گشتاورها و همچنین‌ برای‌ داشتن‌ بهترین‌ کارایی‌ بهدست‌ آورد و کارایی‌ مناسب‌ آن‌ قطعه‌ را در زمان‌ طولانی‌ تضمین‌ کند. همچنین‌ طراحی‌ سیستم‌، طراحی‌ ماشین‌های‌ تراش‌، فرز، چاپ‌ و قسمت‌های‌ تعلیق‌، سیستم‌های‌ انتقال‌ قدرت‌ و دینامیک‌ یک‌ خودرو، توسط‌ مهندسین‌ این‌ گرایش‌ طراحی‌ می‌شود. در ضمن‌ در یک‌ هواپیما قسمت‌های‌ مربوط‌ به‌ فرود، پرواز، کنترل‌ پرواز به‌ نحوی‌ مربوط‌ به‌ طراحی‌ جامدات‌ می‌گردد.از دروس تخصصی این گرایش در دوره کارشناسی ارشد می‌توان به دورس الاستیسیته و پلاستیسته، مواد مرکب، روش‌های المان محدود، کنترل پیشرفته، دینامیک پیشرفته و ارتعاشات پیشرفته اشاره کرد.

  • معرفی گرایش کارشناسی ارشد و دکتری تبدیل انرژی

این گرایش در به کاربردن علوم و تکنولوژی مربوط جهت طرح و محاسبه اجزاء سیستمهایی که اساس کار آنها مبتنی بر تبدیل انرژی، انتقال حرارت و جرم است به متخصصان کارآیی لازم را می‌دهد و آنها را جهت فعالیت در صنایع مختلف مکانیک در رشته حرارت و سیالات (نظیر مولدهای حرارتی، انتقال سیال نیروگاههای آبی، موتورهای احتراقی و ... ) آماده می‌سازد. فارغ‌التحصیلان این دوره قادر به طراحی و محاسبه اجزا و سیستم‌ها در بخشهای عمده‌ای از صنایع نظیر صنایع خودروسازی، نیروگاه‌های حرارتی و آبی، صنایع غذایی، نفت، ذوب فلزات و غیره هستند. دروس این گرایش مکانیک سیالات پیشرفته، انتقال حرارت پیشرفته (هدایت، جابجایی و تشعشع)، لایه مرزی، توربولانس، جریان‌های دوفازی، دینامیک سیالات محاسباتی (CFD)، احتراق، ترمودینامیک پیشرفته و سیستم‌های انرژی پیشرفته می‌باشند.

 

 

آخرین ویرایش۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
تعداد بازدید:۱۸۷۲